بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...

Pengikut

Bersama Membangunkan Ekonomi Ummah :-)

Jumaat, Julai 30, 2010

Pedas Pedih Menyulam Dijiwa :'-(

Hari ni, atau mlm ini khususnya. Sgt trtekan, tapi msih mampu dikawal akal yg waras. Apakah ini hnya sedikit dugaan buat seorang penggiat? Jika betul aku bersyukur agar dugaan ini akan membuat aku lebih kental. Pukul 8.20 mlm tadi, aku berjalan ke dewan utama UiTM Cendering utk latihan dikir barat sempena prtndingan yg dijadualkan pada 3 Ogos yakni 4 hari dari tarikh hari ni. Dengan kedinginan tubuh diselimuti angin mlm, melangkah aku bersama teman karib (jijo), tergerak hati aku ini ingin bertanyakan mengenai status pertandingan kerana selepas seminggu masih belum menerima surat jemputan serta format pertandingan melalui mesin faks di HEP daripada penganjur (mereka hanya maklumkan mengenai pertandingan itu melalui panggilan telefon). Selepas hnya 3 minit, msej prtanyaan ku terbalas. Ya Allah, bila membaca msej itu hnya tuhan shaja dpat mngukur ketinggian tsunami kekusutan yg melanda di minda insan lemah sepertiku ini. Aku dimaklumkan pertandingan itu ditunda ke 1 tarikh yg aku kira teerrrrrlalu lama. Apakah semua ini? Kenapa aku mengetahuinya melalui pertnyaan, bukan makluman. Cuba bayangkan jika tidak terlintas @ trgerak hatiku utk bertnya, mungkinkah kami pasukan dikir barat UiTM Cendering ini akan mngetahuinya ketika dlm perjalanan utk ke lokasi prtndingan??? Hati kecilku membisik mengatakan ada sesuatu yg x kena dlm senario ini. Naluri hati ini dengan 80% kyakinan mengatakan ianya seolah-olah sperti 1 bentuk 'sabotaj' @ unsur yg sama waktu dgnnya. Apa yg bermain dalam fikiran aku sekarang adalah, bagaimana lagi cara utk aku yakinkan pihak pentadbir agar meluluskan penubuhan persatuan dikir barat di UiTM Cendering ni. Jika sebelum ini aku mengharapkan persembahan dipertandingan ini akan lebih mnguatkan usul, tapi hari ni persembahan trsebut hanya menjdi memori yg kabur. Tidak ada lagi pendekatan yg mampu ku usahakan sebagai jaminan kualiti produk yg aku ingin tampilkan dlm masa terdekat ini. Selain itu berbaloikah pengorbanan yg aku taburkan dgn harapan hasilnya tumbuh melata? Hmm.. berpuluh ringgit kredit telefon habis mghubungi pihak2 tertentu yg trlibat, berpusing2 kepala otak memikirkan di mana dpt ku pinjam alat2 muzik dikir barat, berjam2 masa tido ku tangguhkan utk menyiapkan lagu, 2 minggu x balik umah, & pernah sekali sampai tinggal kelas utk pergi ambil alat2 dikir barat. Bukan menurut ketidakpuasan hati yg membara ini aku mngungkit, tapi agar menjadi peringatan & renungan mereka yg ingin mempermainkan usaha org lain. Aku gusar jika kawan2 tidak mahu lagi berlatih dikir barat selepas ni. Tapi dlm masa yg sama semngat aku xkan patah begitu sahaja. Aku tetap akan menantikan penubuhan persatuan dikir barat uitm ni secara rasmi & mewujudkan pasukan dikir barat yg berkualiti... InsyaAllah..

Aku rindu SMKANI.. !!! :-(

16 Desember 2009.. tu la hari terakhir aku pakai uniform sekolah berlencanakan SMKA Nurul Ittifaq. Hari tu hari terakhir aku mnjawab peperiksaan SPM. Hati ini gembira diisyhtiharkan merdeka daripada penjajahan buku2 teks, nota2 sejarah (GLA), soalan2 skor 12 subjek uh, & mcm2 lg peraturan budak sekolah. hahaha... Tp setelah hmpir 8 bulan berlalu ini, baru datang perasaan sayu jauh di sudut kalbu bila terkenangkan kenangan2 pahit manis aku di zaman persekolahan dlu. hu3.. Yang pasti smestinya kenangan pahit lebih byk.. Budak nakal cm aku ni xkan jadi 'gula' plak kat skolah dulu. hahaha.. Anyway sempat insaf mase form5.. cewaahhh.. he3.. dari form1 smpai form4 aku kire, mesti ade je cikgu nangis sebab kecik ati dipermainkan oleh aku & the geng. Ya Allah.. Jhat nye aku ni. Sbab tu la 4 thun tu result hancur. nasyid, kawad, hebat sgt. Tp pelajaran langsung kosong. Sebab x berkatlah. Haaa.. so igt ye adik2, jge la hati guru2 kite. Tanpa mereka siapa la kite. *dh macam adruce di TV9 plak. hehehe*... Hari ni tiap2 masa aku rindukan insan2 yg pernah menjadi guru aku. guru pelajaran, guru nasyid, guru kawad, & lain2 lg lah... AKu juga rindu giler kat kawan2 aku yg mane pernah buat bising same2 dlm dwan makan asrma, sound pelajar2 muslimah kt ostel, & byk lagi la... hahaha. Aku rindu kt customer2 yg gunting rmbut dgn aku. X lupa juga senior2 yg pernah belasah aku. Jgn risau, x pernah sekali pun aku report kt cikgu yg aku kena belasah kat korang sbb aku dh blas.. cmne aku blas?? rhsia la tu.. hahaha... Form5 pun dalam meniti jmbatan perubahan, byk lg dugaan sbenarnya. Bila insan sekeliling masih memandang aku seperti aku yg dulu. Memandang rendah pd aku dari stiap aspek sperti pelajaran, kpimpinan, kebolehan secara individu, etc... Mereka ptut sedar hidup ini ibrat roda. Ada masa kita di atas, ada masa kita di bawah. Bukan nak ckap bila berubah aku sedang berada di atas, tapi mereka yg ada di atas mesti akan berada di bawah 1 masa nanti. Kerana tiada manusia sempurna utk menakluki takhta hati masyarakat sekeliling buat selamanya kecuali Nabi apatah lagi kita sbg umat akhir zaman, teramat jauh utk kita mngejar taraf kemuliaan seorang Rasul yg menjadi pemimpin hingga ke hri ini wlaupun sudah beribu tahun wafat.. Tapi alhmdulillah, Allah kuatkan azam aku utk terus berubah di dalam hujan lebat pandangan sinis insan2 skeliling.. Sebab malu aku bertempat & aku x malu dlm melaksanakan sesuatu yg benar. SMKANI.... Jutaan memori disemat. Harapan aku agar dpt anjurkan sebuah perjumpaan semula warga SMKANI yg 1 era dgn aku bersama kwan2 yg aku kire trbesar dlm sejarah alumni SMKANI. Insyaallah.. Mungkin 10-15 thun dari sekarang. nak jumpa guru2 SMKANI ku yg mungkin masa tu dh bercucu belaka.. X sabar menantikan saat itu. bersama kita usahakannya kawan2 semua.. 'Man jadda wa jada, wa man zaro'a hasada' InsyaAllah :-)

Pagar Utama

Lanskap SMKANI

Asrama Putera

Rela Dipimpin Untuk Memimpin

Rela Dipimpin Untuk Memimpin

Pemain Perkusi Kongga Soutul Ittifaq

Pemain Perkusi Kongga Soutul Ittifaq
form 1 & form 2 bekap vokal... form 3 - form 5 baru main perkusi (percussion).. Ni gambar di Nasyid PPDa Kebangsaan 2008. Lokasi: SMK Pengkalan Chepa, Kota Bharu, Kelantan Darul Naim.

Pemain Sulung Rebana Ibu Pasukan Dikir SMKA NURUL ITTIFAQ 09

Pemain Sulung Rebana Ibu Pasukan Dikir SMKA NURUL ITTIFAQ 09

My Family...

My Family...

Pengakap SMKANI 2005..

Pengakap SMKANI 2005..
Aku kat barisan belakang sebelah kiri.. Pandai2 la cari.. hehehe

Menggamit Memori

Menggamit Memori
Syukur apabila mendapat Johan Nasyid Karnival PPDa Negeri Terengganu 2008. Sekaligus melayakkan kami ke peringkat kebangsaan buat pertama kalinya setelah penat bertarung dipentas peringkat negeri beberapa tahun sebelumnya... Alhamdulillah..