بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...

Pengikut

Bersama Membangunkan Ekonomi Ummah :-)

Rabu, September 29, 2010

Pertandingan Dikir Barat IPTA Zon Timur 2010

27 September iaitu 2 hari lalu berlangsungnya Pertandingan Dikir  Barat IPTA Zon Timur 2010 yang diadakan di UiTM Kampus Dungun selaku penganjur sempena program 1Fiesta. Alhamdulillah, walaupun belum sampai 2 bulan pasukan dikir barat UiTM Kampus Kuala Terengganu ditubuhkan kami berpeluang menyertai pertandingan tersebut. Kami bertolak ke sana pada pukul 9 pagi & sampai hampir pukul 11 pagi. Sampai je kat sana x ramai sgt orang sebab pagi kebiasaannya kelas berjalan seperti biasa di kampus tersebut. Jadi team Kencana Irama Purba rehat2 dulu kat mana tempat yg sesuai. Pukul 1 tengahari aku selaku ketua pasukan bersama Farid Amil selaku tukang karut ke bilik mesyuarat utk mendengar taklimat daripada pihak penganjur & juri. Mengikut aturcara, 4 pasukan terawal yg mendapat nombor giliran akan membuat persembahan petang tersebut manakala 3 lagi pasukan pada malamnya. Bila undian dibuat, alhamdulillah, Kencana Irama Purba  mendapat giliran ke-7. Memang giliran persembahan malam yg aku harapkan kerana waktu petang ahli pasukan agak keletihan & penonton pun masih kurang. Jadi sementara menunggu malam, kami semua diminta menjadi penonton kepada pasukan yg giliran petang ini membuat persembahan. 7 pasukan yg bertanding ialah UiTM Kampus Dungun, UiTM kampus Kuala Terengganu, UiTM Machang, UMT, UniSZA, Poli Dungun, dan POLISAS Kuantan. Selesai 4 pasukan tu, kami ke sebuah masjid yg berhampiran dengan taman dipesisir pantai Dungun itu utk solat, warming-up, & bersiap2 sebagai peserta malam. Kenangan x dpt dilupakan apabila terpaksa berlatih di tengah2 taman permainan di mana tempat orang awam berekreasi kerana kami sudah tidak tahu dimana utk berlatih & itulah pengalaman bertebal muka bersama-sama. Hahaha,, Namun pakcik2 & makcik2 yg ada di situ memuji persembahan kami waktu latihan tu. he3.. Selepas solat maghrib di masjid berhampiran tu, kami bersiap dengan baju2 yg lawa utk ke Kampus Dungun semula.

Posing sikit!! hehehe

Dalam perjalanan ke kampus Dungun semula..


2 lagi pasukan yg membuat persembahan bersama kami pada malamnya ialah UniSZA & tuan rumah, UiTM Kampus Dungun. Tidak dinafikan, UiTM Kampus Dungun & Unisza sangat hebat berbanding team kami yg masih baru ni. Jadi apabila keputusan diumumkan kami sekadar mendapat saguhati iaitu antara 4 pasukan selepas Johan, Naib Johan, & ketiga. Walaubagaimanapun aku x tidak kecewa kerana masih mampu melihat wajah keriangan dikalangan team ku. Inilah yg aku cuba wujudkan selama ini. Bukan takhta Johan yg menjadi impian tapi pengalaman, ukhuwah, keriangan & macam2 lagi yg aku lihat muncul pada malam tu. Mereka berlapang dada menerima keputusan juri. Apa yg paling mengharukan semangat mereka semakin berkobar-kobar utk perform dimasa akan datang. Sememangnya terubat kedukaan yg aku tanggung selama ini sepanjang proses utk menubuhkan pasukan dikir barat di UiTM Kampus Kuala Terengganu ini. Syukur pada-Mu ya Allah kerana mengurniakan saat indah ini.. Sesungguhnya Allah itu x zalim utk menggagalkan hamba-Nya yg berusaha.. Jumpa lagi di pertandingan dikir barat selepas ini.. Wassalam.. :-)

Sebelum persembahan

Fared (tukang karut) & Syamim (Tok jogho)

Kami adalah perintis...

Aksi professional tukang karut Kencana Irama Purba

Encik Zaidi selaku penasihat menerima sijil & cenderahati daripada penganjur.

Tengah: Encik Zaidi & encik Azwan. Insan yg banyak membantu kami..

Aku la ni.. Muka puas hati... hehehe

Keputusan:
JOHAN- UiTM Kampus Dungun
Naib Johan- Politeknik Sultan Mizan, Dungun.
Ketiga- Universiti Malaysia Terengganu (UMT)

Saguhati:
-UiTM Kampus Kuala Terengganu (Cendering)
-UniSZA
-POLISAS, Kuantan
-UiTM Machang, Kelantan.

Ahad, September 26, 2010

Ooo.. Baru ku tahu. Nabi melarang kita berkongsi selimut bila sejantina...

Salam.. hari ini aku nak kongsikan 1 lagi ilmu agama yang aku sendiri baru mengetahuinya. Sebagai pelajar yang sudah memasuki alam asrama sejak berusia 13 tahun (tingkatan 1) lagi, adalah menjadi kebiasaan melihat kawan-kawan lelaki ini tumpang tidur dikatil orang lain yang kadang-kadang sekali gus berkongsi selimut. Betul jika mereka katakan yang mereka tidak berada di dalam keadaan syahwat bila berkongsi selimut begitu kerana masih 'normal', namun jika telah mengetahui sesuatu itu dilarang oleh nabi, wajiblah mereka tinggalkan serta-merta & tidak mengulanginya lagi. Isu ini telah dijelaskan oleh hadis berikut:

Amr bin Abdul Mun’im
Dari Abu Said Al-Khudri r.a, Rasulullah s.a.w telah bersabda.
Ertinya : Tidak diperbolehkan bagi orang laki-laki melihat aurat laki-laki, dan wanita melihat aurat wanita. Dan tidak boleh seorang laki-laki dengan orang laki-laki lain dalam satu selimut, dan wanita dengan wanita lain dalam satu selimut .

Imam Nawawi Rahimahullahu mengatakan:
Dalam hadis tersebut terdapat larangan bagi orang laki-laki melihat aurat laki-laki lain, dan wanita melihat aurat wanita lain. Larangan ini sama sekali tidak dapat diganggu gugat .

Selanjutnya Imam Nawawi mengatakan : Mengenai sabda Rasulullah s.a.w, ‘Dan tidak boleh seorang laki-laki bergabung dengan orang laki-laki lain dalam satu selimut, dan wanita bergabung dengan wanita lain dalam satu selimut’, merupakan larangan yang sifatnya haram apabila diantara keduanya tidak terdapat pemisah. Dan itu menunjukkan larangan penyentuhan aurat bahagian tubuh mana pun, baik laki-laki maupun wanita. Hal itu telah menjadi kesepakatan para ulama. Banyak orang yang meremehkan masalah itu, di mana mereka banyak yang mandi dalam satu kamar mandi. Oleh kerana itu, hendaknya setiap orang menjaga pandangan, tangan dan anggota tubuh lainnya dari aurat orang lain, serta memelihara auratnya jangan sampai dilihat dan disentuh oleh orang lain. Dan apabila melihat orang yang mengabaikan hal itu, maka hendaklah mereka menjauhi dan memperingatkannya.

Nauzubillahiminzaliq.. peringatan buat diriku juga... Wassalam

Ahad, September 12, 2010

Aidilfitri@Eidulfitri Syawal 1431 Hijrah...

Salam.. Agak lama la aku x update blog ni. Alhamdulillah, Ramadhan 1431 baru saja berlalu. Ternyata terasa amat singkat Ramadhan kali ini. X tahu la knape. Anyway, syukur sangat & harap2 masih ada Ramadhan utk ku di tahun hadapan. Kerana sesungguhnya secara jujur, hanya di bulan Ramadhan sahajalah hatiku akan berasa sangat tenang. Kepenatan, kelaparan, membuatkan aku terfikir tentang nasib insan2 yg fakir serta serba kekurangan diseluruh dunia ini yg mana mereka mungkin x pernah merasai nikmat juadah harian selazat ku. Subhanallah.. amat angkuh & tersangat egolah jika aku masih tidak bersyukur dengan nikmat-Nya. Firman Allah, "Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?" (surah ar-Rahman)...


Dengan berakhirnya Ramadhan ini, menjelmalah Syawal atau hari lebaran yg dinantikan oleh setiap muslim x kira di mana jua berada. Sesungguhnya hari tersebut adalah hari kemenangan bagi umat Islam diseluruh dunia setelah sebulan berpuasa menahan nafsu makan dan lain2 serta mengerjakan ibadat2 bagi mengejar fadhilat Ramadhan serta malam Lailatulqadar. Malam yg dijanjikan amal ibadatnya diberi ganjaran seperti beribadat 1000 bulan. 


Kad raya buat kenalan2 ku.. hehehe
Hari raya pertama, pagi tu aku solat sunat aidilfitri & mendengar khutbah di Surau Kampung Pandan Jaya. Dekat dengan umah aku la tu. Selesai khutbah, balik rumah utk siap2 ke umah tokwan di Kampung Penarik, kira2 10mnit perjalanan dengan kereta. X la jauh sangat. Baru bk bertolak ke umah tokwan, jiran tunggal sebelah umahku datang beraya. Yela, sebelum dorang nk balik ke Kelantan. 1 family tu je jiran aku yg ada kat Lorong Pandan 3 ni. Dorang duk dalam setengah jam jugak. Lepas dorang balik, baru la aku bertolak ke umah tokwan. Sebelum tu ayah ajak singgah di tanah perkuburan Kg. Baru penarik utk menziarahi pusara arwah datuk ku. Aku dgn ayah aku je. Yang lain pegi dgn kete lain. Selesai ziarah, baru je masuk kete ke umah tokwan, kawan aku si Ayen call ajk ikut dia pegi jalan2. Adoiii, klau tolak kecik hati kawan. Dia pun kira baik jgk dengan aku. Sejak masing2 sambung belajar ni jarang sangat leh jumpe. so aku ikut la dia. suh dia pegi ambil aku kat umah tokwan aku. Sampai je kat umah tokwan, salam dgn sume sdare mare yg ada kat situ pastu aku blah ikut Ayen pegi jlan2 kampung sebelah. Pelik sikit nama kampung ni. Iaitu Kampung Mangkuk.. hehehe.. Jgn gelak. de la tu sejarahnya yg tersendiri. hu3.. So pegi kampung tu kutip sorang lagi member aku, Najib. Kitorang pegi la pusing2. Kurangkan minyak kete, buangkan masa yg ada. hahaha.. Sampai la nak masuk waktu solat jumaat. Haaa... Raya tahun ni jatuh hari Jumaat. huhu.. So balik umah la. Siap2 pi sembahyang Jumaat. Selesai solat Jumaat, balik ke Jerteh, Besut. Ni kampung belah mak (Jauh sikit, dlm 50km). Tadi belah ayah. Atok & nenek belah mak aku x sempat. Dorang meninggal sebelum aku lahir lagi. Yg ada hanya mak sdare & pak sdare aku je. So pegi umah mak sdare aku di Pasir Akar. Ziarah pak sdare aku yg sedang tenat mengidap penyakit aneh yg membuatkan beliau lesu & x dapat berjalan seperti manusia normal. Duk la situ sampai petang. balik umah, & malam tu x ada buat apa2. Tgk tv, & tido terus.


Ni la baju raya aku tahun ni. Ungu kilat2. hihihi
Raya kedua, aku mulakan pagi tu mcm x ada pape. Bgun lewat. haha.. Lepas tu kuar umah cari bahan2 utk mak masak nasik minyak. Hidangan tetamu hari tu. Ramai la jugak datang.. Yg special sikit, family besar mak sdare aku dari JB@Raub balik. Bermalam kat umah aku. Riuh lah sikit malam tu. huhuhu..


Raya ketiga, iaitu hari ni.. Mak sdare aku tu dh bertolak balik dlm pkul 10 pagi. Hari ni la paling special sikit coz aku nk pegi jalan2 ke Besut sekali lagi. Tapi kali ni atas sebab ziarah kawan2 sekolah dulu. Maklumla, sekolah kat daerah lain. Dalam kul 11.30 tu hadir openhouse ADUN aku dlu, YB Halim Jusoh. Pukul 12.15 tghari baru bertolak ke besut. Alhamdulillah selamat sampai. Kitorang lepak umah ECOH (Nik Siti Aishah). Dia buat makan besar utk kitorang. hehehe... Then pegi umah ewe (Razwan Razaki). Kebetulan kakak dia bertunang hari ni, so pegi makan2 skali lagi. Penat sgt2.. ye la separuh hari drive. tapi berbaloi jumpe balik kwan2 sekolah. huhuhu... Malam ni pulak mak sdare aku dari Kajang sampai utk bermalam. maaf la, aku penat. So x layan sgt. Pagi esok aku borak2 dgn dorang. k... ngantuk sgt2. tidur dulu.. Wassalam... (^_^)

Rela Dipimpin Untuk Memimpin

Rela Dipimpin Untuk Memimpin

Pemain Perkusi Kongga Soutul Ittifaq

Pemain Perkusi Kongga Soutul Ittifaq
form 1 & form 2 bekap vokal... form 3 - form 5 baru main perkusi (percussion).. Ni gambar di Nasyid PPDa Kebangsaan 2008. Lokasi: SMK Pengkalan Chepa, Kota Bharu, Kelantan Darul Naim.

Pemain Sulung Rebana Ibu Pasukan Dikir SMKA NURUL ITTIFAQ 09

Pemain Sulung Rebana Ibu Pasukan Dikir SMKA NURUL ITTIFAQ 09

My Family...

My Family...

Pengakap SMKANI 2005..

Pengakap SMKANI 2005..
Aku kat barisan belakang sebelah kiri.. Pandai2 la cari.. hehehe

Menggamit Memori

Menggamit Memori
Syukur apabila mendapat Johan Nasyid Karnival PPDa Negeri Terengganu 2008. Sekaligus melayakkan kami ke peringkat kebangsaan buat pertama kalinya setelah penat bertarung dipentas peringkat negeri beberapa tahun sebelumnya... Alhamdulillah..