بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...

Pengikut

Bersama Membangunkan Ekonomi Ummah :-)

Selasa, Ogos 10, 2010

Sedikit Pengisian Sebelum Ramadhan 1431 (isu: freehair)...

Assalamualaikum semua.. ahlan wasahlan buat pelawat & follower blog ini.. Dalam seminggu ku x update blog ni, maybe la... Saje je tunggu dekat2 ramadhan sbb nak kongsi sedikit isu & kupasannya buat panduan kita semua sempena Ramadhan kali ni. InsyaAllah.. Ramadhan tahun ni akan menjelma dlm kurang 24 jam lagi. Dah bersedia ke? Makan la tghari esok byk2 ye sbb lusa dh xbleh slama 30 hari ni. hihihi... Diharapkan Ramadhan kali ni dpt mengubah kearah yg lebih baik & meningkatkan lagi iman kita semua kerana x terkiranya dosa kita selama ini. Aku juga bukan sorg yg warak alim utk mengupas sesuatu secara mendalam, tp sesama kita hamba Allah ini x salah malahan sgt2 digalakkan saling berpesan-pesan. Hanya mengetengahkan sesuatu yg simple (sedia maklum) yakni aurat, kaum hawa terutamanya.. Kaum Adam juga mudah leka bila suka berseluar pendek atau hnya pakai boxer depan rakan2 sama jantina bila mana hal itu menjadi rutin & tidak dihiraukan hukum hakamnya.. Namun lebih kasihan bila memikirkan keadaan wanita Islam yg kita lihat segelintir dari mereka lebih selesa & tnpa segan silu tidak bertudung walaupun menyedari hakikat agama bahwa bertudung atau menutup rambut itu adalah wajib ke atas mereka (wanita muslim). HADITH NABI S.A.W: "Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya." (Riwayat Bukhari dan Muslim). Subhanallah.. Mahu kita pertikaikan lagi? Cuba bayangkan, sebagai contoh seorang wanita yg freehair ini solat 5 waktu sehari tapi membenarkan dosa mereka terus dihitung bila mereka keluar rumah atau ke tempat kerja atau ke kolej & universiti tanpa menutup aurat yakni rambut setelah rambut mereka itu dilihat oleh bukan mahramnya. Berbaloikah mereka mengejar pahala 5 kali sehari itu apabila dihitung juga dosa sepanjang hari? Begitu juga ingin dikaitkan di sini utk beramal di bulan Ramadhan al-Mubarak. Mereka berpuasa menahan diri drpd nafsu makan utk mendpat pahala berpuasa yg menjdi salah satu item dlm rukun Islam, tapi dlm masa yg sama tidak menutup aurat mereka sperti rambut contohnya yg biasa kita lihat. Jika selama ini kita tidak menyedari hakikat perjalanan amalan kita seharian yg sebegitu rupa yakni pahala yg sedikit berbanding dosa yg berterusan, sama2 kita mula lakukan perubahan pada rohani & jiwa kita sebagai umat Islam, umat nabi Muhammad s.a.w, & sebagai hamba Allah yg bernaung di bawah rahmat-Nya. Usah risau disinis manusia dlm memulakan perubahan ke arah kebaikan (mahmudah) tapi risaulah dgn kemurkaan Allah trhadap kita diakhirat kelak. Masih belum terlambat utk wanita2 yg biasa freehair ini mula brtudung serta memohon ampun di atas dosa2 lalu kerana Allah itu maha pengampun. Jika melihat rakan2 sekeliling kita masih mendedahkan aurat atau apa2 perkara yg kurang elok hendaklah juga kita menegur mereka kerana RASULULLAH SAW bersabda yang bermaksud: "Sesiapa di kalangan kamu melihat perkara mungkar maka HENDAKLAH dia mengubah dengan tangannya, sekiranya tidak mampu maka dengan lidahnya, sekiranya tidak mampu lagi maka dengan hatinya dan dengan yang demikian itu (dengan hati itu) adalah selemah-lemah iman." (riwayat Muslim)... Namun begitu, artikel ini dicoretkan bukan hanya utk membaiki atau memperingati sesama kita pada bulan Ramadhan ini saja, tapi utk selama-lamanya. Jadi renung2kan & selamat beramal saudara2 seagamaku.. :)



Tiada ulasan:

Rela Dipimpin Untuk Memimpin

Rela Dipimpin Untuk Memimpin

Pemain Perkusi Kongga Soutul Ittifaq

Pemain Perkusi Kongga Soutul Ittifaq
form 1 & form 2 bekap vokal... form 3 - form 5 baru main perkusi (percussion).. Ni gambar di Nasyid PPDa Kebangsaan 2008. Lokasi: SMK Pengkalan Chepa, Kota Bharu, Kelantan Darul Naim.

Pemain Sulung Rebana Ibu Pasukan Dikir SMKA NURUL ITTIFAQ 09

Pemain Sulung Rebana Ibu Pasukan Dikir SMKA NURUL ITTIFAQ 09

My Family...

My Family...

Pengakap SMKANI 2005..

Pengakap SMKANI 2005..
Aku kat barisan belakang sebelah kiri.. Pandai2 la cari.. hehehe

Menggamit Memori

Menggamit Memori
Syukur apabila mendapat Johan Nasyid Karnival PPDa Negeri Terengganu 2008. Sekaligus melayakkan kami ke peringkat kebangsaan buat pertama kalinya setelah penat bertarung dipentas peringkat negeri beberapa tahun sebelumnya... Alhamdulillah..