بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...

Pengikut

Bersama Membangunkan Ekonomi Ummah :-)

Rabu, Ogos 04, 2010

Hadis tentang sanggul tinggi bagi wanita (Bonggol)..

Salam...
selama ni aku jarang sangat nak menyentuh pasal isu keagamaan di dalam blog ini. tapi kali ni aku rasa terpanggil untuk mengetengahkan tentang isu sanggul tinggi yang kini menjadi trend masa kini. nampak cool je kan pakai sanggul tinggi2x kan.. tapi tahukah anda ada hadis tentang sanggul tinggi ini. Aku tau pun melalui facebook. Ummi tercinta yang bagi message kat facebook tentang isu ini.

Berikut adalah hadis mengenai sanggul tinggi di dalam tudung ini.

Quote::
“ akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis&ketat). Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat”- hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223.

Rasulullah s.a.w bersabda:

Quote::
“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini”–hadith riwayat Muslim. Hadith no 212-

So kawan-kawan di luar sana serta untuk diri sendiri. Sedarilah dunia kini semakin hampir kepada penghujungnya. Kita ni kadang kadang alpa. Selalu leka dengan duniawi. terutama aku ni haaa.. heboh kejar duniawi sampaikan kadang2x aku lupa dengan zaman yang lagi satu yang sepatutnya kita lebih dalam membuat ibadah. Entahlah. “Ya Allah bantulah hambamu yang kian alpa ini.”

Contoh antara 'bonggol' yg ada pd wanita hari ini.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Betul tu..ramai sgt tersasar...yg peliknye ust kazim kt xad hadis???.pelik bin ajaib...

Rela Dipimpin Untuk Memimpin

Rela Dipimpin Untuk Memimpin

Pemain Perkusi Kongga Soutul Ittifaq

Pemain Perkusi Kongga Soutul Ittifaq
form 1 & form 2 bekap vokal... form 3 - form 5 baru main perkusi (percussion).. Ni gambar di Nasyid PPDa Kebangsaan 2008. Lokasi: SMK Pengkalan Chepa, Kota Bharu, Kelantan Darul Naim.

Pemain Sulung Rebana Ibu Pasukan Dikir SMKA NURUL ITTIFAQ 09

Pemain Sulung Rebana Ibu Pasukan Dikir SMKA NURUL ITTIFAQ 09

My Family...

My Family...

Pengakap SMKANI 2005..

Pengakap SMKANI 2005..
Aku kat barisan belakang sebelah kiri.. Pandai2 la cari.. hehehe

Menggamit Memori

Menggamit Memori
Syukur apabila mendapat Johan Nasyid Karnival PPDa Negeri Terengganu 2008. Sekaligus melayakkan kami ke peringkat kebangsaan buat pertama kalinya setelah penat bertarung dipentas peringkat negeri beberapa tahun sebelumnya... Alhamdulillah..