بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...

Pengikut

Bersama Membangunkan Ekonomi Ummah :-)

Rabu, Julai 28, 2010

Apabila 'Orang Hebat' berbicara... :-)

Sekarang sudah bermula latihan dikir barat yang aku cuba ketengahkan di UiTM kmpus KT ni. Sudah lumrahnya kita akan berhadapan dengan sambutan yg kurang memberangsangkan di awal pergerakkan sesebuah kumpulan persembahan ni. Bermacam komen, pandangan, sinis, lagak, & byk lg aku hadapi. Pandangan, sinis itu sudah biasa. Tapi agak terdetik jiwa kecilku utk kongsikan 1 bentuk pemikiran sekumpulan insan yg memerhatikan percambahan pasukan dikir barat ini secara dekat. Pada 1 sesi latihan yg kurang memuaskan secara kasarnya (maklumla org bru nk kenal2 dgn seni ni), ade yg dtang latihan awal, ade yg dtang lewat, ade yg dtang x lewat sgt, tp x awal sgt. Tertarik aku dengan 1 kumpulan kecil ni (terdiri drpd 3 4 org je), yg mane mereka dtang latihan lewat, tp 'blah' awal plak. Nak kata dorang x brminat, dorang dtang latihan. nak kata dorang brminat, 'blah' awal ni gaya org xde komitmen. So, aku cuba dapatkan kepastian disebalik stuasi yg mereka wujudkan tu. Bila jumpe aku tnye la,ckap nak join tp 'blah' awal mase latihan. Camne tu? jawapan dorang simple je, "doh napok latihan 'gituuuuu' je".. Gitu? Ooo, cm x hebat la? klau dah hebat, x perlulah buat latihan. Tp dorang ckap, "YANG DAH RETI (PRO AH KNON) NI X PERLU LA TURUN LATIHAN AWAL2". Ooo, mksudnye dorang x perlu mngikuti latihan asas bersama pendikir2 amatur ni? Kenape la mereka x terfikir utk berkongsi apa yg dinamakan 'pro' dorang tu pd yg amatur ini? knape msti 'blah' camtu apabila golongan amatur ni mula bertatih di hadapan mereka? Klau camtu, aku pun boleh lepak or tidow je (sbg insan yg dh menceburkan diri dlm arena ni sejak usia 10 tahun) bagi mewujudkan sebuah pasukan dikir barat yg berkualiti. Bukan camtu? Mereka sebenarnya berkata 'ya' utk menyertai pasukan ni diawal perancangan baru2 ni mgkin sekadar mnurut kata2 hati yg 'kosong'.. Yakni tnpa sebarang tujuan or misi. Apakah ini yg mereka mksudkan 'pro'? hmm.. aku x pernah mengakui diriku ini insan professional dlm bidang2 tertentu. Tapi jika begini tanggapan dorang, maaf la. Terus terang ku katakan, mereka merasakan diri mereka hebat, professional, tp hakikatnye professionalisme itu 'zero' dlm diri mereka & kemahiran berdikir barat itu pun aku kira belum tumbuh ditanah kehidupan mereka sebenarnya.. So, dlm membangunkan atau menaikkan sesebuah kumpulan & komuniti yg berkualiti, kerjasama itu amat diperlukan. Jgn kita berbangga dgn secebis ilmu bagi mengangkat kita ditahap yg lebih tinggi utk kepentingan yg bersifat peribadi dan sekaligus mengabaikan pembangunan komuniti.. :-)

2 ulasan:

S.A.B.A.H berkata...

Assalamualaikum... adat dalam kehidupan terutama dalam organisasi dan berkumpulan perkara seperti ini. Perlu ada penegasan dan satu pendekatan psikologi untuk mereka yang berfikiran sebegitu.

Akak dah lama ceburi bidang berorganisasi tapi masih ada kekurangan dan kelemahan. Sebagai ketua, kita perlu tegas dan laksanakan satu peraturan atau apa-apa sahaja yang dapat menjadikan mereka berdisiplin dan beretika. Tidak semestinya pemimpin perlu berdisiplin, kita sebagai pelajar juga perlu ada disiplin agar perkara yang dilakukan berjaya.

Jadi, disebabkan adik dan kawan adik sebaya, perlu ada orang yang lebih dewasa untuk memantau dan menasihati gerak kerja kumpulan adik-adik.

Maaf jika ada tersalah bicara. Sekadar memberi pandangan. Moga terus sukses.

Amir Sauti berkata...

Malam tu senior2 dah rmai pun dorang leh blah lagi.. Memang penubuhan dikir barat ni dibuat dengan sekongan senior2.. tp bgitulah. xboleh nak paksa. Juz plik dgn senario dorang. Nmpak nak join, tp xde komitmen.. nway, thanks atas pndangan mmbina & cdangan akak tu. PENDEKATAN PSIKOLOGI. :-)

Rela Dipimpin Untuk Memimpin

Rela Dipimpin Untuk Memimpin

Pemain Perkusi Kongga Soutul Ittifaq

Pemain Perkusi Kongga Soutul Ittifaq
form 1 & form 2 bekap vokal... form 3 - form 5 baru main perkusi (percussion).. Ni gambar di Nasyid PPDa Kebangsaan 2008. Lokasi: SMK Pengkalan Chepa, Kota Bharu, Kelantan Darul Naim.

Pemain Sulung Rebana Ibu Pasukan Dikir SMKA NURUL ITTIFAQ 09

Pemain Sulung Rebana Ibu Pasukan Dikir SMKA NURUL ITTIFAQ 09

My Family...

My Family...

Pengakap SMKANI 2005..

Pengakap SMKANI 2005..
Aku kat barisan belakang sebelah kiri.. Pandai2 la cari.. hehehe

Menggamit Memori

Menggamit Memori
Syukur apabila mendapat Johan Nasyid Karnival PPDa Negeri Terengganu 2008. Sekaligus melayakkan kami ke peringkat kebangsaan buat pertama kalinya setelah penat bertarung dipentas peringkat negeri beberapa tahun sebelumnya... Alhamdulillah..