بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...

Pengikut

Bersama Membangunkan Ekonomi Ummah :-)

Rabu, Disember 22, 2010

Sebagai pembimbing pemain perkusi Soutul Fida'iy, Kemaman

Assalamualaikum... Alhamdulillah. 18 Dis 2010 aku telah mula menamatkan cuti semester aku dengan agenda pertama iaitu memenuhi undangan saudara Syamil selaku jurulatih pasukan nasyid dari SMK Binjai, Kemaman utk memberi sedikit tunjuk ajar kepada pemain perkusi (percussion) pasukannya itu. Saudara Syamil mencadangkan kpd ku utk hadir pada 19 & 20 Dis, namun aku tiba di Kemaman sehari lebih awal iaitu malam 18 hb kerana sesi 19 hb itu akan ku mulakan pd waktu pagi. Tempat penginapanku smestinya rumah beliau. Ini kali ke-2 aku menjejakkan kaki ke rumahnya. Pertama kali semasa Nasyid Camp anjuran saudara Syamil ini sendiri pada Jun lalu. Menginap di rumah beliau 1 kepuasan bagi ku. Rumah bersaiz sederhana, namun cantik indah tersusun hiasan dalamannya. Alhamdulillah.. Hari pertama, aku meredah hujan renyai2 ke SMK Binjai bersama saudara Syamil dgn motosikal beliau. Hari pertama itu, Soutul Fida'iy turut menerima kehadiran pasukan nasyid luar iaitu Cahaya Hati yg dibimbing oleh Ustaz Roslan Darus namanya... Kami sama2 memulakan latihan sehingga tengahari. Sebelah petangnya dirancang hanya bersama Soutul Fida'iy, namun kami tidak dapat meneruskan latihan seperti biasa kerana hujan lebat menyebabkan ahli Soutul Fida'iy ramai yg tak dapat hadir.. Ooo, hampir terlupa. Sebenarnya latihan nasyid kali ini adalah sebagai persediaan Soutul Fida'iy ke pertandingan nasyid anjuran Rakan Muda Kemaman pada 31 Dis 2010 ini sempena sambutan tahun baru. Latihan diteruskan sehingga malam iaitu pukul 11.40 malam. Petang itu juga sebenarnya aku telah dibawa oleh saudara Syamil, Syafiq, & Ismadi ke pantai peranginan tersohor di sebelah pantai timur ini iaitu pantai Cherating yg terletak hanya kira2 setengah jam dari Binjai. Sempat menonton aksi 'surfing'.. Best jgk layan. baru ku tahu di Malaysia ni pun ada juga org main benda tu. hehehe :-)

Kenangan di  Pantai Cherating
Tengok orang surfing!!! huhuhu...

Hari kedua iaitu 20hb, latihan bermula sebelah pagi. Syukur, usaha mereka dilihat makin berhasil apabila peningkatan kualiti persembahan mereka semakin mantap. Tugas aku sebenarnya melatih pemain kongga mereka yang baru berusia hampir 15 tahun utk menguasai irama2 asas seperti TUMBAO, CALYPSO, MASRI, & beberapa irama biasa yg lain. Hari tersebut merupakan hari terakhir, aku push betul2 budak2 ni.. hehehe.. Harapan aku agar mereka terus maju jaya dlm bidang seni dakwah ini.

Saudara Syamil selaku jurulatih
Soutul Fida'iy

Sedikit tazkirah sebelum memulakan sesi latihan
bagi membetulkan niat & peringatan. :-)


Zharfan, Redzuan, Syahiran (solo), Saufiyuddin, & Shafiq.
Barisan vokal Soutul Fida'iy..

Syam.. Keje aku latih dia la.. hehe

Korum utk jamming percussion.. :-)

Posing bersama instrument percussion
Soutul Fida'iy
Bersama djembe.. hehe

Lawa kan? landskap SMK Binjai...

Sesi bergambar...
Aku pulang dari Kemaman pada pagi 21hb. Alhamdulillah, segalanya selesai dengan baik. Selepas ini aku akan berada di kampus sebagai petugas orientasi kemasukkan pelajar baru. Sesiapa yg memerlukan khidmat tunjuk ajar teknik asas bermain kongga (juga yenki, djembe, & beberapa lagi) dengan irama2 seperti calypso, tumbao, masri, inang, & lain2 emelkan kpd amir_sauti@yahoo.com atau 'add' di facebok utk dapatkan no. telefon bagi memudahkan lagi urusan. Wassalam... :-)




Ahad, November 28, 2010

Kem Rakan Remaja Patriotik 2010 (Terengganu)

 Assalamualaikum... Fuh, penat betul. Alhamdulillah, aku berjaya mengikuti Kem Rakan Remaja Patriotik 2010 Peringkat Negeri Terengganu dengan jayanya pada 25-27 November 2010 yg diadakan di Angullia Beach House & Resort, Marang. Program ini adalah anjuran Institut Kajian Sejarah & Patriotisme (IKSEP) dengan kerjasama MAPIM. Objektif program ini adalah utk melahirkan semangat cintakan negara @ patriotisme dikalangan generasi muda hari ini. Kem ini disertai seramai 130 orang peserta yg terdiri daripada pelajar2 IPT & gerakan belia 4B drpd beberapa cawangan. Hari pertama apabila melihat peserta2 lain rasa kerdil je diri ni. Yela, umur baru 18 tahun, yg lain2 nampak tua je. Lepas tu UiTM aku ni 3 orang je peserta lelaki, yg lain perempuan.. Aduhhh... Apa2 pun aku x nak buat kesimpulan awal. Aktiviti pertama lepas taklimat adalah bahagi kumpulan. Kira campur2 la setiap kumpulan ni. Kumpulan aku adalah kumpulan oren. Dianggotai seramai 18 orang iaitu 7 lelaki, 11 perempuan. Belum apa2 lagi orang dah cop aku utk jadi ketua. adoiii... Padahal muka ahli lain nampak lebih tua. Macam mana la aku nak buat kerja. Tapi alhamdulillah, mereka ni muka je bengis, tapi baik. Siap boleh buat lawak lagi. Macam2 nama dorang reka utk guna sepanjang kem tu. Nama bujo la, putin la... Hahaha..

Kami kumpulan Oren..
Kem komandan program ini adalah Encik Sabri, tapi aku lebih suka panggil beliau ustaz sebab beliau banyak menyampaikan ilmu2 agama masa kuliah Maghrib & Subuh selain menyampaikan motivasi berkenaan patriotisme mengikut tentatif program.

Bersama Ustaz Sabri
Sekali lagi aku diberi mandat yg agak berat bagi aku, namun aku cuba laksanakan dengan termampu iaitu imam tetap dikalangan peserta utk solat berjemaah & pembaca doa utk perasmian pembukaan & penutupan program.
Doa penutupan program..
Alhamdulillah..
Aktiviti yg diaturkan sangat menarik & berkesan kepada peserta2. Ada aktiviti macam 'explorace' yg memerlukan kerjasama utuh setiap ahli kumpulan, ada malam kebudayaan, & banyak lagi.

Apa yg penting? Kerjasama! hehe..
Oren?? Boleh!!!
Orang2 Portugis yg mengacau di Tanah Melayu.. huhuhu
Kumpulan aku la ni... he3
Kenalkah kalian siapa ini??
Inilah dia Tunku Abdul Rahman.
Bapa kemerdekaan kita...
Merdeka!!!7x
Majlis penyampaian sijil penyertaan..
Peserta UiTM Kuala Terengganu
Kamilah pewaris bangsa!!! :-)
Itu saja coretan mengenai Kem Rakan Remaja Patriotik 2010 Peringkat Negeri Terengganu...
Wassalam...

Sabtu, November 13, 2010

Jamuan Akhir Semester Julai 2010 BMD1TC

8 November 2010 akan tersemat abadi dalam ingatanku sebagai 1 kenangan yg cukup indah untuk ku pahat dalam jiwa sebagai penguat rasa sayangku pada sahabat2 ku di UiTM ni.. Alhamdulillah, segala puji bagi Allah yg memberi peluang utk ku kenal saudara2 ku di sini (UiTM) dalam satu kelas iaitu BMD1TC. Pada tanggal tersebut bertolak kami ke Pantai Tok Jembal (belakang UMT) mengadakan satu majlis barbeku sempena penutup semester Julai-Nov 2010. Memang meriah. Walaupun tinggal 1 paper lagi masa tu, namun ruang masa seminggu itu kami manfaatkan. Bersama-sama makan ayam bakar hangit, bihun, koktel, keropok  lekor (orang tranung panggil kepok gotel.. hihihi), & lain2 juadah lagi. Seramai 30 orang rasanya yg menghadiri majlis tersebut daripada 36 ahli BMD1TC.

Mula2 sampai, hidupkan api dulu.
Tak sabar2 nak bakar ayam ni. huhuhu....
Kami semua berkumpul kat pantai tu pukul 10 pagi lebih kurang. Susahnya nak hidup api. hehe.. Lamanya main2 kat pantai tu. Sehingga la balik dekat2 pukul 2 petang. Semua kepenatan dalam kereta bila nak balik ke kampus tu. Maklumla, semua buas2, bising2 hari tu.
Woi, makan tunggu aku  la!! Eeiii...

Nyum3.. hehehe




           
           Nor, Amir, & Sue.. (No gosip2 k.. hihihi)

Posing sikit!!! hehe..
A big family of BMD1TC
Jumpa lagi semester depan.. insyaAllah... =)
Wassalam...

Peperiksaan Akhir Semester 1

Assalamualaikum semua!!!! Wah, lame sgt x update blog ni. Lebih kurang sebulan.. Ye la, dlm tempoh tu aku tgh final. Memang sibuk nk update2 blog ni. Alhamdulillah, sekarang dh berada kat rumah memulakan cuti semester pertama aku sbg mahasiswa sejati UiTM Kampus Kuala Terengganu (Cendering)... Scara zahirnya tergambar ukiran senyuman pada wajah manis aku ni (perasan jap.. hihi) tp hati menangis siapa yg thu.. Bercakap mengenai paper2 yg aku hadapi masa final baru2 ni, hmm... Paper2 berikut adalah Business Math (MAT112), Akaun (ACC106), English (BEL120), Management (MGT162), & agama (CTU101).. Final ni start 27 Oktober  hingga 11 November 2010. Mula2 jawab CTU101, agak confident la. Sebelum terlupa, manis sungguh kenangan peperiksaan akhir pertama aku ni. Kad matrik ku dirampas oleh HEA sebab rambut panjang.. Huwaaaa, habis exam je terus pergi kedai gunting rambut. Berkecai harapan nak rambut mcm Farid Kamil. Cewaahhhh... hihihi... Lepas tu BEL120, rasa sedap hati sikit. Next paper, ACC106.. Sempot dh rasanya dada ni slow2. Lepas tu MAT112. Aduhhh, sah tidak sperti yg kuharapkan. Agak sukar. Hati kecil dh mula givap. Paper last dlm jdual aku MGT162. Fakta?? Hmm.. habis r.. Aku sah2 x berani ckap pointer anugerah dekan. Hanya mampu berdoa. Kalau mencecah 3.0 tu pun syukur sgt2.. Ya Allah bantulah hamba-Mu ini... Makin nak habis final, makin kuyu mata ni nak menonton buku, makin berat tangan mencapai soalan2 past year utk diulangkaji. Haih... Bukan berdoa, namun hati x dapat menafikan sesuatu yg mengecewakan akan aku hadapi. Harap masih berpeluang belajar kat UiTM ni lagi. Menyesal.. Nak belajar betul2 dh. Pe nak jadi la aku ni. SEORANG PEMIMPIN HARUS BERILMU... Moga lepas ni dikurniakan Allah azam & tekad yg jitu utk aku terus berusaha.. Aku kena ingat, sebagai lelaki alaf baru ni, aku mesti memiliki segulung ijazah sekurang-kurangnya.. Hmm...Amin...

Isnin, Oktober 18, 2010

Bersama Dato' Dr Haji Fadzilah Kamsah

Assalamualaikum.. Syukur.. Syukur.. Syukur alhamdulillah. Kelmarin, 17 Oktober 2010 menjadi sejarah paling bermakna dalam hidup aku. Tidak aku berjumpa artis paling popular Berita Harian, tidak aku bersama bekas2 juara Akademi Fantasia, tapi aku berpeluang duduk di dalam dewan utama UiTM Kampus Kuala Terengganu bagi mendengar satu sesi ceramah motivasi daripada penceramah yg sgt tersohor di kaca TV, dada akhbar, corong2 radio, & lain2 media iaitu al-Fadhil Dato' Dr Haji Fadzilah Kamsah. Seperti bermimpi di siang hari, insan yg aku kagumi, yg aku jadikan salah seorang idolaku, yg selama bertahun-tahun aku hanya berpeluang melihat beliau dalam TV, tapi hari ini berada lebih kurang 1 meter di sebelah ku. Allahuakhbar.. Syukur pada-Mu ya Allah menjadikan aku salah seorang insan yg terpilih utk hadir ke program tersebut. InsyaAllah, segala yg aku perolehi daripada beliau akan aku manfaatkan ke jalan agama-Mu, akan ku curahkan ke minda generasi pemuda Islam-Mu, agar membangun kami sebagai ummat yg gemilang.

Program ini telah berlangsung selam 4 jam. Tergamam aku memerhatikan beliau. Haji mampu bercakap tanpa henti selama hampir 4 jam setengah. Upss! terlupa. Dato' Dr Fadzilah Kamsah berpesan, kalau kita adalah sahabat beliau, panggil la beliau 'Haji'. Beliau lebih selesa dgn panggilan tersebut. Haji tersangat la unik orangnya. Ilmu yg dimiliki sgt luas & beliau seorang yg tawadhuk. Menceritakan kelebihan beliau, namun bukan atas dasar riak atau sombong tapi pembakar semangat kepada kami generasi pemuda utk mengejar kehebatan setaraf beliau bersesuaian dgn tema ceramah tersebut, 'Transformasi Menjadi Pelajar IPT Terbilang'. Antara kandungan ceramah motivasi beliau, org2 bahagia sentiasa senyum serta mendoakan guru2nya, buat baiklah seperti akan mati esok hari, ilmu itu cahaya dan ianya x akan turun ke hati yg gelap, berlaku adil setakat yg mampu, nama kita adalah doa harian, orang yg dua hari berturutan tidak berubah pasti menuju ke arah kegagalan, belajar utk tidak mencari kesalahan org lain, jika kita berubah dalaman & luaran Allah akan ubah semua makhluk disekeliling kita, tabiat baru bertindak dalam masa 40 hari, & banyak lagi.InsyaAllah aku akan kongsikan di lain hari. Namun ada beberapa point yg jarang kita dapat, aku ingin kongsikan. Haji telah menyampaikan 1 amalan nabi yakni sunnah bagaimana nabi Muhammad s.a.w buang air besar. Beliau memberitahu caranya ialah meletakkan tangan kanan di atas kepala, tangan kiri memegang pinggang kiri sambil duduk mencangkung. Ilmu yg sangat bermanfaat utk diamalkan dalam kehidupan seharian kita. Selain itu, ada lagi point yg juga menarik. Beliau menerangkan bahawa org yg bukan Islam itu tidak patut digelar kafir selagi belum didakwahkan kerana kafir itu bermaksud 'ingkar'. Mereka dilahirkan di dalam keturunan yg bukan Islam, jadi adalah menjadi kemestianlah mereka diserapkan dengan ilmu2 agama keturunan mereka utk di amalkan dalam kehidupan seharian. Subhanallah, silapnya pandangan kebanyakkan kita pada hari ini. Kita sepatutnya berdakwah kepada mereka sebelum menggelarkan mereka kafir. Itu antara sedikit pengisian di dalam program yg aku hadiri. Syukur sekali lagi pd Allah S.W.T.. Segala yg baik itu datang daripada Allah taala, segala keburukkan itu datangnya daripada diri ini sendiri. Wassalam..
                                   
Haji memang pandai buat lawak. Tak kering gusi kami dibuatnya.
hehehe... 

Beliau kelihatan lebih muda hari ni. =)

Alahai, rugi. Tak sempat nak bergambar macam ni dengan beliau.
Tak ada kamera masa pergi bersalam dengan Haji.
Tak apalah, dah jumpa tu pun kira ok.
Ok la, that's all..
Selamat jalan Haji.
(^_^) 

Sabtu, Oktober 09, 2010

Apa pula selepas ini?

Assalamualaikum.. hampir 2 mggu x update blog.. Sibuk sikit. hihi.. mggu depan last lecture & stdy week la lpas tu. wlaupun muke rileks je dlm kelas, tp aku berdebar jgk sbenarnya. Takut2 ade sbjek kena repeat. adoii.. Nway, aku xkan ptus asa utk trus berusaha. aku akan manfaatkan stdy week nanti betul2.. Aku xkan balik ileks2 kat umah. Result ni penting utk aku trus buktikan pada pelajar2 lain yg penglibatan aku dlm kokurikulm di UiTM ni x mengganggu study aku. X dinafikan, aku sgt2 aktif di UiTM ni. Tubuhkan dikir barat, pegang JPK Kolej, & yg latest aku pergi interview AJK Kelab Minda Islam.. Haaa, mai nak citer sikit pasal ni. Mesti org ckap aku ni gila kuasa ke apa. Tp aku nak diorang tahu yg aku buat ni bukan atas sifat berkepentingan peribadi semata-mata. Hari ni aku cuba menarik rakan2 & pelajar2 di UiTM KT ni utk terjun ke satu bidang yg aku fikir mampu membuatkan mereka terjebak dgn aktiviti yg lebih berfaedah skaligus terhindar daripada masalah gejala sosial yg melampau yg biasa aku lihat di kampus aku ni. Antaranya berdua-duaan dalam gelap, yg teruk lagi ada yg dating tu smpai pegang2 plak. MasyaAllah... Klau la si mati dapat hidup kmbali hari ni dan diceritakan oleh mereka azab kubur kepada manusia atas muka bumi ni.. hmm.... Ok la, klau org ckap aku ni just nak publisiti dlm melakukan pembaharuan pd kampus ini, xkan aku skadar meletakkan diri aku ni pd tangga SETIAUSAHA shaja dlm organisasi Kelab Dikir Barat UiTM KT yg aku asaskan. Mesti aku lantik diri aku sebagai PRESIDEN. Namun yg penting bagi aku adalah kualiti sesuatu usaha itu. Sebagai contoh, alhamdulillah para ahli dikir barat yg aku tubuhkan itu telah mula mencintai seni ini selepas menyertai pertandingan baru2 ini. Aku harapkan mereka aku terus bergiat pada semester depan dan berjaya meninggalkan perkara2 yg x berfaedah dengan pergi latihan dikir barat yg akan aku tetapkan setiap mggu. InsyaAllah. Sama juga tujuan aku cuba terjun ke dlm Kelab Minda Islam. Apa yg aku fikirkan ialah aku boleh jadikan kelab ini sebagai platform utk menubuhkan pasukan nasyid rasmi UiTMKT yg bernaung di bawah kelab ini. Pasukan nasyid yg aku ingin tampilkan adalah sebuah pasukan asli, yg tidak menggunakan muzik minus one, namun diiringi oleh percussion yg dimainkan oleh pelajar2 UiTM itu sendiri. Kerana apa? Best ke?.. Haaa, sebenarnya, live percussion ni lagi mantop dan lebih mencapai kepuasan. Kerana bila vokalis itu bersama permain muzik, akan wujud keserasian yg lebih utuh utk mencapai kesepaduan antara suara & muzik berbanding menggunakan minus one. Selain itu, bila guna percussion kuota penyertaan lebih ramai. Mungkin 10 orang dalam 1 pasukan. (3 org percussion, 7 vokalis).. InsyaAllah... Tetapi, andai kata aku x berjaya join Kelab Minda Islam ni, aku akan tetap teruskan proposal penubuhan nasyid percussion ni. Hadir aku di bumi UiTM KT ini kerana ingin menuntut ilmu kerana Allah, merasakan adalah tanggungjawab aku juga cuba mengindahkan kampus ini dengan nilai2 Islam & mencegah kemungkaran. Aku percaya, Allah akan membantu hamba-Nya bilamana hamba-Nya berusaha menyebarkan tuntutan agama-Nya & mencegah larangan-Nya. Namun, aku TIDAK berprinsipkan kerja seorang diri. Siapa2 yg nak join dlm usaha murni ni dipersilakan. Datanglah berjumpa & kita boleh duduk berbincang semeja. Apa2 pun, doakan semoga aku berjaya dalam segala usaha serta berjaya dlm final exam nanti. Amin.. Terima kasih buat mereka yg memahami situasi di atas. Ingatlah, Islam itu syumul & cabang dakwah itu pelbagai. :-)

'Final' wa Amar makruf fi UiTM KT.
Pelajarnya ramai, jadi banyak peluang yang boleh dicipta.
Bersama usahakannya.
InsyaAllah :-)

Rabu, September 29, 2010

Pertandingan Dikir Barat IPTA Zon Timur 2010

27 September iaitu 2 hari lalu berlangsungnya Pertandingan Dikir  Barat IPTA Zon Timur 2010 yang diadakan di UiTM Kampus Dungun selaku penganjur sempena program 1Fiesta. Alhamdulillah, walaupun belum sampai 2 bulan pasukan dikir barat UiTM Kampus Kuala Terengganu ditubuhkan kami berpeluang menyertai pertandingan tersebut. Kami bertolak ke sana pada pukul 9 pagi & sampai hampir pukul 11 pagi. Sampai je kat sana x ramai sgt orang sebab pagi kebiasaannya kelas berjalan seperti biasa di kampus tersebut. Jadi team Kencana Irama Purba rehat2 dulu kat mana tempat yg sesuai. Pukul 1 tengahari aku selaku ketua pasukan bersama Farid Amil selaku tukang karut ke bilik mesyuarat utk mendengar taklimat daripada pihak penganjur & juri. Mengikut aturcara, 4 pasukan terawal yg mendapat nombor giliran akan membuat persembahan petang tersebut manakala 3 lagi pasukan pada malamnya. Bila undian dibuat, alhamdulillah, Kencana Irama Purba  mendapat giliran ke-7. Memang giliran persembahan malam yg aku harapkan kerana waktu petang ahli pasukan agak keletihan & penonton pun masih kurang. Jadi sementara menunggu malam, kami semua diminta menjadi penonton kepada pasukan yg giliran petang ini membuat persembahan. 7 pasukan yg bertanding ialah UiTM Kampus Dungun, UiTM kampus Kuala Terengganu, UiTM Machang, UMT, UniSZA, Poli Dungun, dan POLISAS Kuantan. Selesai 4 pasukan tu, kami ke sebuah masjid yg berhampiran dengan taman dipesisir pantai Dungun itu utk solat, warming-up, & bersiap2 sebagai peserta malam. Kenangan x dpt dilupakan apabila terpaksa berlatih di tengah2 taman permainan di mana tempat orang awam berekreasi kerana kami sudah tidak tahu dimana utk berlatih & itulah pengalaman bertebal muka bersama-sama. Hahaha,, Namun pakcik2 & makcik2 yg ada di situ memuji persembahan kami waktu latihan tu. he3.. Selepas solat maghrib di masjid berhampiran tu, kami bersiap dengan baju2 yg lawa utk ke Kampus Dungun semula.

Posing sikit!! hehehe

Dalam perjalanan ke kampus Dungun semula..


2 lagi pasukan yg membuat persembahan bersama kami pada malamnya ialah UniSZA & tuan rumah, UiTM Kampus Dungun. Tidak dinafikan, UiTM Kampus Dungun & Unisza sangat hebat berbanding team kami yg masih baru ni. Jadi apabila keputusan diumumkan kami sekadar mendapat saguhati iaitu antara 4 pasukan selepas Johan, Naib Johan, & ketiga. Walaubagaimanapun aku x tidak kecewa kerana masih mampu melihat wajah keriangan dikalangan team ku. Inilah yg aku cuba wujudkan selama ini. Bukan takhta Johan yg menjadi impian tapi pengalaman, ukhuwah, keriangan & macam2 lagi yg aku lihat muncul pada malam tu. Mereka berlapang dada menerima keputusan juri. Apa yg paling mengharukan semangat mereka semakin berkobar-kobar utk perform dimasa akan datang. Sememangnya terubat kedukaan yg aku tanggung selama ini sepanjang proses utk menubuhkan pasukan dikir barat di UiTM Kampus Kuala Terengganu ini. Syukur pada-Mu ya Allah kerana mengurniakan saat indah ini.. Sesungguhnya Allah itu x zalim utk menggagalkan hamba-Nya yg berusaha.. Jumpa lagi di pertandingan dikir barat selepas ini.. Wassalam.. :-)

Sebelum persembahan

Fared (tukang karut) & Syamim (Tok jogho)

Kami adalah perintis...

Aksi professional tukang karut Kencana Irama Purba

Encik Zaidi selaku penasihat menerima sijil & cenderahati daripada penganjur.

Tengah: Encik Zaidi & encik Azwan. Insan yg banyak membantu kami..

Aku la ni.. Muka puas hati... hehehe

Keputusan:
JOHAN- UiTM Kampus Dungun
Naib Johan- Politeknik Sultan Mizan, Dungun.
Ketiga- Universiti Malaysia Terengganu (UMT)

Saguhati:
-UiTM Kampus Kuala Terengganu (Cendering)
-UniSZA
-POLISAS, Kuantan
-UiTM Machang, Kelantan.

Ahad, September 26, 2010

Ooo.. Baru ku tahu. Nabi melarang kita berkongsi selimut bila sejantina...

Salam.. hari ini aku nak kongsikan 1 lagi ilmu agama yang aku sendiri baru mengetahuinya. Sebagai pelajar yang sudah memasuki alam asrama sejak berusia 13 tahun (tingkatan 1) lagi, adalah menjadi kebiasaan melihat kawan-kawan lelaki ini tumpang tidur dikatil orang lain yang kadang-kadang sekali gus berkongsi selimut. Betul jika mereka katakan yang mereka tidak berada di dalam keadaan syahwat bila berkongsi selimut begitu kerana masih 'normal', namun jika telah mengetahui sesuatu itu dilarang oleh nabi, wajiblah mereka tinggalkan serta-merta & tidak mengulanginya lagi. Isu ini telah dijelaskan oleh hadis berikut:

Amr bin Abdul Mun’im
Dari Abu Said Al-Khudri r.a, Rasulullah s.a.w telah bersabda.
Ertinya : Tidak diperbolehkan bagi orang laki-laki melihat aurat laki-laki, dan wanita melihat aurat wanita. Dan tidak boleh seorang laki-laki dengan orang laki-laki lain dalam satu selimut, dan wanita dengan wanita lain dalam satu selimut .

Imam Nawawi Rahimahullahu mengatakan:
Dalam hadis tersebut terdapat larangan bagi orang laki-laki melihat aurat laki-laki lain, dan wanita melihat aurat wanita lain. Larangan ini sama sekali tidak dapat diganggu gugat .

Selanjutnya Imam Nawawi mengatakan : Mengenai sabda Rasulullah s.a.w, ‘Dan tidak boleh seorang laki-laki bergabung dengan orang laki-laki lain dalam satu selimut, dan wanita bergabung dengan wanita lain dalam satu selimut’, merupakan larangan yang sifatnya haram apabila diantara keduanya tidak terdapat pemisah. Dan itu menunjukkan larangan penyentuhan aurat bahagian tubuh mana pun, baik laki-laki maupun wanita. Hal itu telah menjadi kesepakatan para ulama. Banyak orang yang meremehkan masalah itu, di mana mereka banyak yang mandi dalam satu kamar mandi. Oleh kerana itu, hendaknya setiap orang menjaga pandangan, tangan dan anggota tubuh lainnya dari aurat orang lain, serta memelihara auratnya jangan sampai dilihat dan disentuh oleh orang lain. Dan apabila melihat orang yang mengabaikan hal itu, maka hendaklah mereka menjauhi dan memperingatkannya.

Nauzubillahiminzaliq.. peringatan buat diriku juga... Wassalam

Ahad, September 12, 2010

Aidilfitri@Eidulfitri Syawal 1431 Hijrah...

Salam.. Agak lama la aku x update blog ni. Alhamdulillah, Ramadhan 1431 baru saja berlalu. Ternyata terasa amat singkat Ramadhan kali ini. X tahu la knape. Anyway, syukur sangat & harap2 masih ada Ramadhan utk ku di tahun hadapan. Kerana sesungguhnya secara jujur, hanya di bulan Ramadhan sahajalah hatiku akan berasa sangat tenang. Kepenatan, kelaparan, membuatkan aku terfikir tentang nasib insan2 yg fakir serta serba kekurangan diseluruh dunia ini yg mana mereka mungkin x pernah merasai nikmat juadah harian selazat ku. Subhanallah.. amat angkuh & tersangat egolah jika aku masih tidak bersyukur dengan nikmat-Nya. Firman Allah, "Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?" (surah ar-Rahman)...


Dengan berakhirnya Ramadhan ini, menjelmalah Syawal atau hari lebaran yg dinantikan oleh setiap muslim x kira di mana jua berada. Sesungguhnya hari tersebut adalah hari kemenangan bagi umat Islam diseluruh dunia setelah sebulan berpuasa menahan nafsu makan dan lain2 serta mengerjakan ibadat2 bagi mengejar fadhilat Ramadhan serta malam Lailatulqadar. Malam yg dijanjikan amal ibadatnya diberi ganjaran seperti beribadat 1000 bulan. 


Kad raya buat kenalan2 ku.. hehehe
Hari raya pertama, pagi tu aku solat sunat aidilfitri & mendengar khutbah di Surau Kampung Pandan Jaya. Dekat dengan umah aku la tu. Selesai khutbah, balik rumah utk siap2 ke umah tokwan di Kampung Penarik, kira2 10mnit perjalanan dengan kereta. X la jauh sangat. Baru bk bertolak ke umah tokwan, jiran tunggal sebelah umahku datang beraya. Yela, sebelum dorang nk balik ke Kelantan. 1 family tu je jiran aku yg ada kat Lorong Pandan 3 ni. Dorang duk dalam setengah jam jugak. Lepas dorang balik, baru la aku bertolak ke umah tokwan. Sebelum tu ayah ajak singgah di tanah perkuburan Kg. Baru penarik utk menziarahi pusara arwah datuk ku. Aku dgn ayah aku je. Yang lain pegi dgn kete lain. Selesai ziarah, baru je masuk kete ke umah tokwan, kawan aku si Ayen call ajk ikut dia pegi jalan2. Adoiii, klau tolak kecik hati kawan. Dia pun kira baik jgk dengan aku. Sejak masing2 sambung belajar ni jarang sangat leh jumpe. so aku ikut la dia. suh dia pegi ambil aku kat umah tokwan aku. Sampai je kat umah tokwan, salam dgn sume sdare mare yg ada kat situ pastu aku blah ikut Ayen pegi jlan2 kampung sebelah. Pelik sikit nama kampung ni. Iaitu Kampung Mangkuk.. hehehe.. Jgn gelak. de la tu sejarahnya yg tersendiri. hu3.. So pegi kampung tu kutip sorang lagi member aku, Najib. Kitorang pegi la pusing2. Kurangkan minyak kete, buangkan masa yg ada. hahaha.. Sampai la nak masuk waktu solat jumaat. Haaa... Raya tahun ni jatuh hari Jumaat. huhu.. So balik umah la. Siap2 pi sembahyang Jumaat. Selesai solat Jumaat, balik ke Jerteh, Besut. Ni kampung belah mak (Jauh sikit, dlm 50km). Tadi belah ayah. Atok & nenek belah mak aku x sempat. Dorang meninggal sebelum aku lahir lagi. Yg ada hanya mak sdare & pak sdare aku je. So pegi umah mak sdare aku di Pasir Akar. Ziarah pak sdare aku yg sedang tenat mengidap penyakit aneh yg membuatkan beliau lesu & x dapat berjalan seperti manusia normal. Duk la situ sampai petang. balik umah, & malam tu x ada buat apa2. Tgk tv, & tido terus.


Ni la baju raya aku tahun ni. Ungu kilat2. hihihi
Raya kedua, aku mulakan pagi tu mcm x ada pape. Bgun lewat. haha.. Lepas tu kuar umah cari bahan2 utk mak masak nasik minyak. Hidangan tetamu hari tu. Ramai la jugak datang.. Yg special sikit, family besar mak sdare aku dari JB@Raub balik. Bermalam kat umah aku. Riuh lah sikit malam tu. huhuhu..


Raya ketiga, iaitu hari ni.. Mak sdare aku tu dh bertolak balik dlm pkul 10 pagi. Hari ni la paling special sikit coz aku nk pegi jalan2 ke Besut sekali lagi. Tapi kali ni atas sebab ziarah kawan2 sekolah dulu. Maklumla, sekolah kat daerah lain. Dalam kul 11.30 tu hadir openhouse ADUN aku dlu, YB Halim Jusoh. Pukul 12.15 tghari baru bertolak ke besut. Alhamdulillah selamat sampai. Kitorang lepak umah ECOH (Nik Siti Aishah). Dia buat makan besar utk kitorang. hehehe... Then pegi umah ewe (Razwan Razaki). Kebetulan kakak dia bertunang hari ni, so pegi makan2 skali lagi. Penat sgt2.. ye la separuh hari drive. tapi berbaloi jumpe balik kwan2 sekolah. huhuhu... Malam ni pulak mak sdare aku dari Kajang sampai utk bermalam. maaf la, aku penat. So x layan sgt. Pagi esok aku borak2 dgn dorang. k... ngantuk sgt2. tidur dulu.. Wassalam... (^_^)

Selasa, Ogos 24, 2010

Siapa dia Ahmed Deedat?


Ahmed Hoosen Deedat dilahirkan di daerah Surat, India, pada tahun 1918. Beliau tidak dapat kekal bersama dengan ayahnya sehingga tahun 1926. Ayahnya adalah seorang penjahit, akibat dari profesinya itu (ayah Deedat) telah berhijrah / berimigrasi ke Afrika Selatan tidak lama setelah kelahiran Ahmed Deedat.
Tanpa pendidikan formal dan untuk menghindari dari kemiskinan yang amat larat, Ahmed Deedat telah pergi ke Afrika Selatan untuk mendapatkan kehidupan yang lebih baik bersama ayahnya pada tahun 1927. Perpisahan Deedat dengan ibunya pada tahun kepergiannya ke Afrika Selatan untuk menyusul ayahnya itu adalah saat terakhir ia bertemu ibunya dalam hidupnya kerana ibunya telah meninggal dunia beberapa bulan kemudian (dari tarikh penghijrahan Deedat bersama ayahnya ke Afrika Selatan).
Di negeri yang asing, seorang anak lelaki kecil berusia 9 tahun tanpa berbekal pendidikan formal dan penguasaan bahasa Inggeris telah mula menyiapkan peran yang harus dimainkannya berpuluh-puluh tahun kemudian tanpa disedarinya.
Dengan ketekunannya dalam belajar, anak laki-laki kecil tersebut (yakni Deedat) tidak hanya dapat mengatasi hambatan bahasa asing, tetapi juga unggul di sekolahnya. Kegemaran dan hobi Deedat dalam membaca telah menolongnya untuk memudahkan dirinya mendapatkan promosi pendidikan sehingga beliau tamat pendidikan pada darjah 6. Kekurangnya pembiayaan pelajaran menyebabkan sekolahnya tertunda dan di awal usia 16 tahun untuk pertama kalinya ia bekerja dalam bidang retail (eceran).
Yang terpenting sekali adalah pada tahun 1936, sewaktu beliau bekerja di kedai / toko Muslim berdekatan sebuah sekolah menengah Kristian di pantai selatan Natal. Penghinaan yang tidak henti-henti dari siswa Misionaris menantang Islam selama kunjungan mereka ke toko Muslim telah menanamkan keinginan beliau yang membara untuk melakukan aksi menghentikan propaganda Kristian yang salah itu.

[sunting]Mempelajari kitab Bible

Ahmed Deedat telah berjaya menemukan sebuah buku berjudul Izharul-Haq yang bererti mengungkapkan kebenaran. Buku ini berisi teknik-teknik dan keberhasilan usaha-usaha umat Islam di India yang sangat besar dalam membalas gangguan Misionaris Kristian selama penaklukan Inggeris dan pemerintahan India. Secara khusus, idea untuk menangani debat telah berpengaruh besar dalam jiwa dan diri Ahmed Deedat. Ahmed Deedat juga turut menghafaz Al-Quran sehinggakan beliau digelar Al-Hafiz.
Beberapa minggu setelah itu, Ahmed Deedat membeli Injil pertamanya dan mula melakukan debat dan diskusi dengan siswa-siswa misionaris. Ketika siswa misionaris tersebut mundur dalam menghadapi argumen balik Ahmed Deedat, secara peribadi telah memanggil guru teologi Kristian kepada siswa-siswa misionaris untuk berdebat bersamanya, bahkan pendeta-pendeta Kristian di daerah tersebut juga turut diajak berdebat bersama Deedat.
Keberhasilan-keberhasilan ini telah memacu Ahmed Deedat untuk berdakwah. Bahkan perkahwinan, kelahiran anak, dan persinggahan sebentar selama tiga tahun ke Pakistan sesudah kemerdekaannya tidak mengurangi keinginannya untuk membela Islam dari penyimpangan-penyimpangan yang memperdayakan hasil dari para misionaris Kristian yang tidak bertanggungjawab.
Dengan semangat misionaris untuk menyebarkan agama Islam, Ahmed Deedat telah membenamkan dirinya pada sekumpulan kegiatan lebih dari tiga dekad yang akan datang. Beliau memimpin kelas bagi matapelajaran Injil dan memberi sejumlah kuliah ilmu. Beliau mendirikan As-Salaam, sebuah institut untuk melatih para pendakwah Islam. Ahmed Deedat, bersama-sama dengan keluarganya, hampir seorang diri mendirikan bangunan-bangunan termasuk Masjid yang masih dikenali sehingga saat ini.
Ahmed Deedat adalah anggota paling awal yang menganggotai Islamic Propagation Centre International (IPCI) dan menjadi Presidennya, sebuah posisi yang dipegangnya sampai tahun 1996. Ia menerbitkan lebih dari 20 buku dan menyebarkan berjuta-juta salinan secara percuma. Ahmed Deedat mengirim beribu-ribu materi kuliah ke seluruh dunia dan mendebat dengan pengabar-pengabar Injil pada debat umum. Beribu orang telah memeluk Islam atas rahmat Allah serta hasil usahanya yang tidak pernah mengenal erti penat lelah.
Sebagai penghargaan yang tertinggi untuk prestasinya yang bersejarah itu, beliau telah dianugerahkan penghargaaan antarabangsa dari Raja Faisal pada tahun 1986. Penghargaan bergengsi yang sangat berharga dalam dunia Islam.

[sunting]Akhir hayat

Sisa sembilan tahun usia hidupnya, Ahmed Deedat hanya boleh berbaring di tempat tidurnya di VerulamAfrika Selatan. Dan akhirnya pada 8 Ogos 2005, beliau telah menghembuskan nafasnya yang terakhir di rumahnya di Trevennen Road di Verulam, provinsi KwaZulu-Natal, Durban. Beribu orang yang kebanyakan dari umat Islam telah berhimpun dirumahnya dan menunaikan Solat jenazah untuknya. Lantas jasad beliau dimakamkan di pemakaman Verulam.

[sunting]Karya tulisan

Buku The Choice: Dialog Islam-Kristian adalah buku antara paling terlaris dijual didunia yang ditulis oleh Ahmed Deedat. Buku ini telah disebarkan secara meluas ke Afrika Selatanhingga ke EropahAsiaOceania, bahkan Amerika Utara dan Selatan.
Dalam buku ini Deedat mengupas tentang perbezaan antara Islam dan Kristian. Beliau mengupas habis-habisan beberapa kesalahan yang beliau temukan dalam Alkitab baik dalamPerjanjian Lama dan Perjanjian Baru.
Berkat usaha penulisan dan penerbitan buku ini pula, beberapa tokoh Kristian telah memeluk Islam. Diantaranya adalah Kenneth Jenkins (sekarang berganti nama menjadi Abdullah al-Faruq) dan mantan misionaris Gary Miller (sekarang namanya adalah Abdul-Ahad Omar).
Terdapat juga naskah pita kaset rakaman suara yang diterjemahkan dari bahasa Inggeris ke bahasa Indonesia yang diterbitkan oleh Penerbit Pustaka Da'i dengan judul Benarkah Jesus Tuhan: Debat Kontemporer Ahmed Deedat vs Dr Anis Shorosh. Pita kaset rakaman ini diambil dari suatu sesi perdebatan berprestij antara Ahmed Deedat(sebagai pendebat Islam) dan Dr Anis Shorosh (sebagai pendebat Kristian) pada tahun 1985. Perdebatan telah berlaku di Dewan Utama Royal Albert HallLondonBritain. Beribu pendengar telah hadir ke dalam sesi perdebatan antaranya adalah Yusuf Islam. Hasil sesi perdebatan tersebut telah berjaya mengajak lebih banyak masyarakat dunia khususnya masyarakat London untuk memahami Islam secara lebih mendalam.

Ahad, Ogos 15, 2010

TEST 1 Business Mathematics

 Kelmarin 14 Ogos 2010 telah berlangsung Test 1 Business Mathematics untuk semua pelajar fakulti pengurusan perniagaan sem 1 di UiTM KT ni pada pukul 8.30 pagi di dewan utama. Sedikit ingin aku kongsikan apa yang berlaku terhadap diri aku sepanjang test yang berlangsung selama satu jam setengah itu. Tidak dinafikan, sebagai junior test ini sudah cukup untuk mendebarkan aku kerana markahnya juga akan dikira untuk final nanti. Bila mendapat soalan & diberi kebenaran untuk membukanya, alhamdulillah. Hati kecil aku membisik kesyukuran kerana apa yang dilihat depan mata masa tu adalah soalan2 yang masih segar konsepnya di dalam buah fikiran ini kerana aku baru ulangkaji kurang 24 jam dari masa test tersebut. Walaubagaimanapun itu tidak menjanjikan untuk aku memperolehi  full mark kerana mengakui kelemahan aku dalam pelajaran. Aku sangat suka business math ni walaupun tidak berapa mahir kerana apabila aku mempelajarinya & cuba menjawab soalannya dengan betul, aku dapat merasai 1 nikmat kepuasan jauh di sudut kalbu ini yang mana menyedarkan aku bahawa potensi untuk berjaya itu adalah milik setiap insan. Namun jika percubaan aku untuk menjawab soalan itu dengan betul adalah gagal, akan datang perasaan tidak puas hati yang secara rasionalnya akan mendorong aku untuk terus mencuba bagi mencapai nikmat kepuasan tadi. Jadi ianya dapat menerapkan 1 nilai yang berguna dalam diri aku yang dinamakan 'Practice makes perfects'. Berbalik pada test tadi, soalan 1 yang sedikit bercelaru (maklumla, fokus chapter yang latest je) di minda aku ini aku tinggalkan seketika bagi menjimatkan masa dengan menjawab soalan yang aku kira mampu untuk dilunaskan dengan yakin iaitu soalan 2,3, & 4. Namun begitu, ketika menjawab soalan 3, sedikit kecuaian berlaku yang mana menyebabkan aku terpaksa menjawab semula kerana sedikit salah faham ketika membaca soalan. Walaupun kesalahan pengiraan itu sedikit, ianya mempengaruhi keseluruhan jalan pengiraan yang saling berkait yang mana memakan masa yang agak lama juga. Ya Allah, sebagai insan lemah sangat menggelabah diri ku ketika tu. Betul cakap orang bijak pandai.'Kita mesti tenang menghadapi kesulitan'. Tapi apa yang aku lalui adalah sebaliknya.  Kekalutan makin bergelora apabila pensyarah yang bertugas mengumumkan masa menjawab hanya berbaki 15 minit. Subhanaallah.. Apa yang berlaku terhadap aku ni??? Berbaloikah aku tidur lewat malam & bangun diawal pagi untuk untuk study tapi begini perjalanan persembahan usaha ku? Seperti dijangkakan, soalan 1 hanya rumusnya @ formula sahaja sempat ditulis. Segala bentuk jalan kira langsung kosong untuk memperolehi markah. Ya Allah, sesungguhnya aku berpuasa ketika itu untuk meluahkan kekecewaan dengan madah yang negatif. Apa yang mampu hanyalah berserah kepada-Mu di atas segala usaha yang telah dihamparkan. Aku beranggapan mungkin ini semua dugaan atau balasan di atas segala dosa2 lalu ku. Sesungguhnya Engkau maha adil lagi maha pengampun ya Allah... Ingin diingatkan kepada diri aku sendiri & rakan2 di blog ini, balasan Allah itu tidak semestinya di akhirat. Jadi jangan kita terlalu selesa melakukan kemungkaran di bumi Allah ini ketika hayat masih dikandung usia muda terutamanya. Sesungguhnya dugaan @ balasan yang menimpa aku ini hanyalah kecil & sedikit berbanding kemampuan sebenar Allah untuk menduga hamba-Nya.. Sama-sama ambil iktibar. Wassalam...

Jumaat, Ogos 13, 2010

Memandang Negatif Majlis Berbuka Puasa Berjemaah (Iftar Jamaie)

Syukur alhamdulillah.. Hari ini masuk hari ke 3 Ramadhan 1431 & aku masih diberi peluang untuk menjalani ibadah di bulan yg penuh barakah ini. Jam menunjukkan pukul 5.20 pagi (baru selesai sahur bersama rakan2). Kurang drpd sejam sebelum masuknya waktu subuh. Tergerak aku utk menulis di blog sekejap sebelum meneruskan agenda seterusnya yakni solat subuh di surau Kolej Kerawang UiTM KT ini. Apa yg ingin ku coretkan di hening Ramadhan ini adalah mengenai rasa sedikit kecewa aku mendengar kata2 seorang pak ustaz kononnya dlm kolej ni. Junior yg 1 semester dgn aku. Masih terngiang-ngiang ayat yg beliau keluarkan dr mulut nya sebentar tadi terhadap aku & rakan2 yg bersahur & berbuka secara berjemaah di surau ini. "berbuka kat sini, bersahur kat sini, & solat pun kat sini juga".. Ayat itu menunjukkan kurang rasa senang dihati beliau melihat situasi yg dicetuskan oleh kami kerana gusar perbuatan kami akan mencemarkan surau. Subhanallah... Apa beliau tidak menyedari Iftar Jamaie juga salah satu sunnah & sgt digalakkan dlm agama kerana terdapat byk kebaikan di dalamnya? & kami bukanlah kanak2 berumur 11 tahun atau kurang yg kebiasaannya tidak reti menjaga etika serta adab menjaga kebersihan di tempat2 suci utk beribadah sperti surau tersebut. Alhamdulillah, 2 hari Iftar Jamaie dilaksanakan di surau kolej ini dilihat masih terjaga kebersihan di dalamnya. Beliau patut membuka sedikit pandangan ke arah yg lebih positif di bulan Ramadhan ini terhadap ibadah yg dilakukan oleh insan2 sekeliling beliau. Sesungguhnya di bulan mulia ini kita sama2 mengejar pahala2 besar yg dijanjikan oleh Allah s.w.t. Menilai ibadah org lain berpandukan amalan2 Rasulullah. "Lebih meriah di universiti atau asrama sekolah apabila berbuka puasa menjadi acara rutin harian sepanjang bulan Ramadhan. Bagi yang berdikari, eloklah berbuka berjemaah kerana fadhilat dan pahalanya cukup banyak". Itulah kata2 yg biasa ku kutip & sematkan di dlm jiwa dari beberapa siri ceramah oleh ustaz2 utk dijadikan panduan dalam beribadah. Baginda Rasulullah bersabda : “ Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat maka hendaklah dia memuliakan jirannya” atau dalam riwayat yang lain menyebut “ hendaklah berlaku baik kepada jirannya.” (Hadis sahih riwayat Bukhari no.5673 dan Muslim no. 47,48). Apakah mengajak berbuka puasa bersama-sama ini bukan salah satu cara berlaku baik & memuliakan jiran atau org terdekat dgn kita? Allah swt berfirman yang bermaksud : “Sembahlah Allah dan janganlah mensyirikkan- Nya dengan sesuatu dan berbuat baiklah kepada kedua ibubapa, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang miskin , jiran tetangga yang berhubungan dekat atau yang jauh dan rakan teman..” (An-Nisa : 36)... Bayangkan betapa meriahnya puasa ini, jika diisi dengan jalinan kerjasama, ukhuwah dan sikap bertolong-menolong di dalam perkara taqwa. Disamping mengeratkan semangat kejiranan dan memenuhi seruan Islam. Allahuakbar... Semoga Allah membuka sedikit ruang difikiran beliau utk menerima amalan2 yg dilakukan oleh rakan2 ini berlandaskan syariat-Nya kerana antara rasional lain Iftar Jamaie ini ialah menghidupkan suasana surau, menerapkan nilai kebiasaan utk berada di surau dgn ibadah2 tertentu dikalangan siswa, & byk lagi. Bersama Menjana Kualiti Ummah. Wassalam...  
Hari pertama puasa 2010. Alhamdulillah, dapat kami sama2 berbuka di surau kolej Kerawang
UiTM KT.

Rabu, Ogos 11, 2010

Perjumpaan Rasmi Pertama Kali Kelab Dikir Barat UiTMKT

4 Ogos lalu, aku telah menerima 1 SMS drpd CEO HEP uitm KT yg memaklumkan bahawa kertas kerja penubuhan pasukan dikir barat uitm KT telah diluluskan oleh penyelaras kampus. Syukur sgt2. Jadi perancangan utk mengadakan perjumpaan pertama kali kelab ini terus dibincangkan bersama Mohd Afizi a.k.a PAKDO selaku presiden jwatankuasa penubuhan.

Semalam 10 Ogos 2010 menjadi memori abadi buatku setelah berlangsungnya mesyuarat atau perjumpaan kelab dikir barat uitm KT buat pertama kalinya setelah ditubuhkan secara rasmi. Semalan juga mula terawih sempena Ramadhan 1431 H ini. So perjumpaan itu terpaksa ditangguh daripada pukul 9.30 mlm ke 10 mlm. Mungkin atas sebab penangguhan ini menjadi faktor kurang sambutan akibat ramai menganggap perjumpaan tersebut dibatal atau ditunda ke hari lain. Kehadiran disahkan hanya dlm 30 org lebih sahaja. Namun bagitu ia tetap berjalan lancar dgn perlantikan beberapa org AJK bagi mengurus kelab sepanjang penubuhan bagi sesi semester ini.. Alhamdulillah.. Sedikit makluman bg pelajar uitm KT,  penasihat kelab adalah encik Zaidi bin Zakaria (CEO HEP), tim. penasihat encik Che Azmi b. Che Hasim (pen. pegawai keselamatan) presiden adalah Mohd Afizi bin nawi, tim. presiden adalah Tuan Mohd Naim, s/u pula adalah aku sendiri, bendahari adalah Ariff Akram. Itulah barisan kepimpinan tertinggi kelab buat semester ini. Antara perancangan aktiviti kelab adalah perasmian kelab, persembahan di fiesta MPP 2010, & lawatan ke pusat2 kesenian warisan dikir barat. Diharapkan setiap aktiviti yg dianjurkan oleh kelab ini dimasa akan datang mendapat sambutan yg lebih memberansangkan & diterima umum. Sesungguhnya cabang dakwah itu pelbagai. BERSAMA MENGENERASIKAN KESENIAN WARISAN. InsyaAllah.... ^_^

Selasa, Ogos 10, 2010

Sedikit Pengisian Sebelum Ramadhan 1431 (isu: freehair)...

Assalamualaikum semua.. ahlan wasahlan buat pelawat & follower blog ini.. Dalam seminggu ku x update blog ni, maybe la... Saje je tunggu dekat2 ramadhan sbb nak kongsi sedikit isu & kupasannya buat panduan kita semua sempena Ramadhan kali ni. InsyaAllah.. Ramadhan tahun ni akan menjelma dlm kurang 24 jam lagi. Dah bersedia ke? Makan la tghari esok byk2 ye sbb lusa dh xbleh slama 30 hari ni. hihihi... Diharapkan Ramadhan kali ni dpt mengubah kearah yg lebih baik & meningkatkan lagi iman kita semua kerana x terkiranya dosa kita selama ini. Aku juga bukan sorg yg warak alim utk mengupas sesuatu secara mendalam, tp sesama kita hamba Allah ini x salah malahan sgt2 digalakkan saling berpesan-pesan. Hanya mengetengahkan sesuatu yg simple (sedia maklum) yakni aurat, kaum hawa terutamanya.. Kaum Adam juga mudah leka bila suka berseluar pendek atau hnya pakai boxer depan rakan2 sama jantina bila mana hal itu menjadi rutin & tidak dihiraukan hukum hakamnya.. Namun lebih kasihan bila memikirkan keadaan wanita Islam yg kita lihat segelintir dari mereka lebih selesa & tnpa segan silu tidak bertudung walaupun menyedari hakikat agama bahwa bertudung atau menutup rambut itu adalah wajib ke atas mereka (wanita muslim). HADITH NABI S.A.W: "Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya." (Riwayat Bukhari dan Muslim). Subhanallah.. Mahu kita pertikaikan lagi? Cuba bayangkan, sebagai contoh seorang wanita yg freehair ini solat 5 waktu sehari tapi membenarkan dosa mereka terus dihitung bila mereka keluar rumah atau ke tempat kerja atau ke kolej & universiti tanpa menutup aurat yakni rambut setelah rambut mereka itu dilihat oleh bukan mahramnya. Berbaloikah mereka mengejar pahala 5 kali sehari itu apabila dihitung juga dosa sepanjang hari? Begitu juga ingin dikaitkan di sini utk beramal di bulan Ramadhan al-Mubarak. Mereka berpuasa menahan diri drpd nafsu makan utk mendpat pahala berpuasa yg menjdi salah satu item dlm rukun Islam, tapi dlm masa yg sama tidak menutup aurat mereka sperti rambut contohnya yg biasa kita lihat. Jika selama ini kita tidak menyedari hakikat perjalanan amalan kita seharian yg sebegitu rupa yakni pahala yg sedikit berbanding dosa yg berterusan, sama2 kita mula lakukan perubahan pada rohani & jiwa kita sebagai umat Islam, umat nabi Muhammad s.a.w, & sebagai hamba Allah yg bernaung di bawah rahmat-Nya. Usah risau disinis manusia dlm memulakan perubahan ke arah kebaikan (mahmudah) tapi risaulah dgn kemurkaan Allah trhadap kita diakhirat kelak. Masih belum terlambat utk wanita2 yg biasa freehair ini mula brtudung serta memohon ampun di atas dosa2 lalu kerana Allah itu maha pengampun. Jika melihat rakan2 sekeliling kita masih mendedahkan aurat atau apa2 perkara yg kurang elok hendaklah juga kita menegur mereka kerana RASULULLAH SAW bersabda yang bermaksud: "Sesiapa di kalangan kamu melihat perkara mungkar maka HENDAKLAH dia mengubah dengan tangannya, sekiranya tidak mampu maka dengan lidahnya, sekiranya tidak mampu lagi maka dengan hatinya dan dengan yang demikian itu (dengan hati itu) adalah selemah-lemah iman." (riwayat Muslim)... Namun begitu, artikel ini dicoretkan bukan hanya utk membaiki atau memperingati sesama kita pada bulan Ramadhan ini saja, tapi utk selama-lamanya. Jadi renung2kan & selamat beramal saudara2 seagamaku.. :)



Rabu, Ogos 04, 2010

Hadis tentang sanggul tinggi bagi wanita (Bonggol)..

Salam...
selama ni aku jarang sangat nak menyentuh pasal isu keagamaan di dalam blog ini. tapi kali ni aku rasa terpanggil untuk mengetengahkan tentang isu sanggul tinggi yang kini menjadi trend masa kini. nampak cool je kan pakai sanggul tinggi2x kan.. tapi tahukah anda ada hadis tentang sanggul tinggi ini. Aku tau pun melalui facebook. Ummi tercinta yang bagi message kat facebook tentang isu ini.

Berikut adalah hadis mengenai sanggul tinggi di dalam tudung ini.

Quote::
“ akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis&ketat). Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat”- hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223.

Rasulullah s.a.w bersabda:

Quote::
“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini”–hadith riwayat Muslim. Hadith no 212-

So kawan-kawan di luar sana serta untuk diri sendiri. Sedarilah dunia kini semakin hampir kepada penghujungnya. Kita ni kadang kadang alpa. Selalu leka dengan duniawi. terutama aku ni haaa.. heboh kejar duniawi sampaikan kadang2x aku lupa dengan zaman yang lagi satu yang sepatutnya kita lebih dalam membuat ibadah. Entahlah. “Ya Allah bantulah hambamu yang kian alpa ini.”

Contoh antara 'bonggol' yg ada pd wanita hari ini.

Rela Dipimpin Untuk Memimpin

Rela Dipimpin Untuk Memimpin

Pemain Perkusi Kongga Soutul Ittifaq

Pemain Perkusi Kongga Soutul Ittifaq
form 1 & form 2 bekap vokal... form 3 - form 5 baru main perkusi (percussion).. Ni gambar di Nasyid PPDa Kebangsaan 2008. Lokasi: SMK Pengkalan Chepa, Kota Bharu, Kelantan Darul Naim.

Pemain Sulung Rebana Ibu Pasukan Dikir SMKA NURUL ITTIFAQ 09

Pemain Sulung Rebana Ibu Pasukan Dikir SMKA NURUL ITTIFAQ 09

My Family...

My Family...

Pengakap SMKANI 2005..

Pengakap SMKANI 2005..
Aku kat barisan belakang sebelah kiri.. Pandai2 la cari.. hehehe

Menggamit Memori

Menggamit Memori
Syukur apabila mendapat Johan Nasyid Karnival PPDa Negeri Terengganu 2008. Sekaligus melayakkan kami ke peringkat kebangsaan buat pertama kalinya setelah penat bertarung dipentas peringkat negeri beberapa tahun sebelumnya... Alhamdulillah..